Alla inlägg under oktober 2015

Av Angelina Söderström - 11 oktober 2015 21:39

jag började helgen (lördagen) med att åka ut till Lidingö med mina kära bootcampsinstruktörskollegor (långt påhittad ord). Vi körde en liten hinderbana och vi hade sjukt kul, men vi tyckte att det inte blev så mycket träning så vi åkte till Bosön där vi skulle käka lunch och körde en omgång med fängelsestyrka. Fängelsestyrka är att halva gänget springer i backe medans den andra halvan gör 4st styrkeövningar från 1-10.

Tyckte inte att träningen och hinderbana var så tuff men jag är full av blåmärken idag :p

Och eftersom jag inte tyckte jag tagit ut mig igår så stack jag å Tobbe iväg till gymmet och körde ett överkroppspass (Tobbe körde rygg).

Körde en ny magövning som du ser längst ner på bilden. Sätt fötterna i två öglor som är kopplade till kabelmaskinen och sitt på bänken. Dra sen benen mot hakan. Sjukt jobbigt för magen. Gillar att hitta lite nya övningar som tar bra ;)

Idag har vi tagit det lugnt på förmiddagen och sen vid två tiden stack hela familjen till gymmet. Ebba hjälpte till att räkna lite grann (pappa/Tobbe suger på att räkna :p). Sen så var det Netflix som gällde för henne.
Jag körde ett riktigt bra rumppass (och ben). Har lite svårt att få bra kontakt i rumpan så nu ville jag verkligen att det skulle bränna i skinkorna vilket jag lyckades med. Riktigt riktigt jävla bra pass!! :D

Efter gymmet blev det en promenad. Brrr va det är kallt ute!! Vi fick gå väldigt fort och ändå fick jag inte upp nån bra värme.

Nu blir det lite välbehövd sömn.

ZzZZZZZzZzZZz

Av Angelina Söderström - 7 oktober 2015 10:45

Jag tänkte börja det här inlägget med att alla är olika och alla vill inte samma sak eller se likadan ut och det är helt okej. Jag tycker absolut inte illa om någon för att dom är lite större. Trivs man med sig själv så spelar det ingen roll hur man ser ut! Det som jag ska skriva om nu handlar mest om de som inte trivs med sin vikt/kropp men som inte riktigt vet varför de är var de är.

Jag är ju inne på en diet där jag lever i underskott i kalorier för att förlora fett så mina muskler ska komma fram. För det är så jag vill se ut. Men som sagt så är vi alla olika och vill olika saker. Men en sak som är säker är att vi i Sverige blir mer och mer överviktiga. Varför?! Ja det är ju en bra fråga. En sak som vi vet är ju att vi rör oss mindre och sitter allt mer. En annan sak som jag tror det beror på är okunskap om vad vi stoppar i oss och hur blinda vi blivit över hur mycket vi får i oss varje dag.
Jag hör ofta från folk att "jag äter inte så mycket onyttigheter", men ser jag hur det slinker ner två bullar/tårtbitar/kakor osv varje gång det bjuds på i personalrummet. Det är absolut inte något fel att ta en fika ibland eller unna sig något, men en del verkar vara blinda för allt som "råkar" slinka ner alltför ofta. (Det finns t.o.m ett program typ på tlc som handlar om just det.) därför tänkte jag ta upp lite exempel på mat/snask och hur mycket kalorier (kcal) de innehåller och hur länge du måste aktivera dig själv för att bränna det.

Först tänkte jag ge ett dagsexempel på hur en vanlig dag kan se ut för en del.

Frukost: 2st lingongrova m Bregott och kaviar plus 1st ägg och en kopp kaffe m mjölk. 460kcal

Förmiddagsfika: kaffe och 3st ballerinakakor. 225kcal

Lunch: köttfärssås och spagetti med ketchup. 765kcal

Mellis/eftermiddagsfika: kaffe m mjölk
15kca

Middag: pasta/kycklingsallad med dressing. 1030kcal

Kvällssnacks: 3st 70% mörk choklad. 177kcal

Totalt: 2672kcal

Om du väger 65kg så är din normala förbränning ca 2145kcal, vilket gör att den här dagen har du ett överskott på 527kcal. Om du har ett överskott på ca 500kcal om dagen kommer du gå upp ca 0,5kg i veckan. Det blir en viktuppgång på 26kg per år!!! Förstår ni då varför vi ökar i vikt så som vi gör?!

Nu kanske vi tränar några dagar i veckan och försöker hålla oss i trim så att vi inte går upp så här mycket men man kan ju lätt förstå varför man lätt kan gå upp i vikt utan att vräka i sig mat/snask.

Här kommer en liten tabell på mat/snask och hur mycket kalorier det är i dom.

Ballerina (1kaka) 70kcal
Kanelbulle 315kcal
Muffins 285kcal
Pepparkaka 25kcal
Bragokex 30kcal
Kaffe m 2msk lättmjölk 15kcal
Läsk 50cl 250kcal
Caffe latte liten 116kcal
Mocha latte liten 147kcal
Chai latte liten 165kcal
Varm choklad liten 211kcal
Fudge latte liten 339kcal
Juice 2dl 90kcal
Knäckebröd 50kcal
Bregott 1tsk 40kcal
Kaviar 1msk 50kcal
Risifrutti 215kcal
Smoothie lättmj/jordg/ban 3dl 150kcal
Pannkaka 1st 150kcal
Sylt 1msk 25kcal
Ostskiva 55kcal
Smågodis 1hg 350kcal
Kokt ägg 85kcal
Riskaka ostsmak 40kcal
Choklad 70% 1 bit 10g 59kcal
Folköl Norrlands 50cl 203kcal
Rödvin 1glas 118kcal
Vitt vin torrt 1glas 102kcal
Popcorn liten bio 630kcal


Hur länge du måste aktivera dig för att bränna 100kcal:

Sitta 6 timmar
Dansa 30min
Cykla 15min
Hopprep 1min
Ryggsim 15min
Styrketräning (lätt) 15min
Sex 40min
Städa 25min
Kratta 20min
Löpning 8,5km/h 10min
Promenad 6,4km/h 20min

Så om du inte vill gå upp i vikt så måste du antingen kanske äta mindre å tänka på de små sakerna som en kaka till kaffet eller byta latten mot vanligt kaffe eller så får du röra dig mer.

Du får själv avgöra: "är det värt det?!"

Av Angelina Söderström - 1 oktober 2015 13:38

Igår va en ny mätning hos min "coach" John-John. Jag hade ju sjukt bra resultat förra gången efter ca 4 veckor så trodde att det kanske inte skulle gå riktigt lika bra den här gången. Man har ju sett många "bantningsprogram" som biggest loser å så och vet att det går fort å bra i början men sen så brukar det avta lite. Förra gången tappade jag 34,8mm och då skulle ca 16 varit väldigt bra. Den här gången skulle jag då legat på ca 12 om det skulle vara bra. Jag, Tobbe å Tobbes vän Erik hade slagit vad om vad det skulle bli. Jag valde 10 för att ligga lite lägre, Tobbe 16 och Erik trodde verkligen på mig å sa 19.
Erik vann då jag hade tappat hela 18mm på kalipern! Han vann en natt med Tobbe hahahaha =p

Totalt har jag tappat 13cm runt magen! Helt sjukt mkt! Har tappat mycket runt rumpa å lår oxå vilket jag har märkt på byxor å leggings som inte sitter åt å hänger i rumpan.

Jag gjorde så pass bra att mr John-John sa åt mig att ha en ätardag i veckan! :D känns kul att få tillåtelse att få äta vad jag vill en gång i veckan. Vad ska jag välja liksom?!

Det jag fick lite bakläxa på är intag av fibrer. Jag får inte slarva med fibertillskott å inte med grönsakerna till maten som oxå innehåller mkt fibrer. Så det var bara att förbereda sallad imorse som jag skulle ta med till jobbet.

Många är på mig och tycker att jag måste vara trött på min mat å så vidare men för mig passar det väldigt bra. Jag har alltid varit en periodare så att äta samma sak en längre tid passar mig alldeles utmärkt. Jag blir på ett sätt lugn och mindre stressad av det än den här ständiga frågan: vad ska vi äta till middag?!
Både jg å Tobbe hatar att försöka hitta på mat å på det här sättet behöver vi inte fundera å "bråka" om saken. Allt bara flyter på bra..

Presentation


Min blogg är för dig som vill komma i form eller bara läsa om andra som gör det ;)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Har du några nyårslöften?
 Ja självklart! Jag ska bli superfit i år
 Nej sånt funkar inte för mig
 Nja mer mål än nyårslöften
 Ja men jag brukar aldrig hålla dom

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards