Direktlänk till inlägg 18 november 2013

Vad är dina ursäkter?!

Av Angelina Söderström - 18 november 2013 09:57

För ca tre veckor sen så pratade jag och Tobbe om att börja äta bättre. Han började direkt säga att efter jul så ska jag köra stenhårt. Hur många av oss har inte sagt det?! Det kändes som han försökte ge sig själv ursäkter för att kunna fortsätta äta skit. han sa bland annat att han behövde vänta tills han fått mer pengar så han kunde köpa produkter som skulle hjälpa honom med att gå ned i vikt. Som tur var så lyssnade han på vad jag sa och kom på att det han försökte övertala sig själv med bara var dåliga ursäkter. Nu är vi inne på vecka tre och han har gått ned ca tre kg! Grymt bra av honom tycker jag. Han snabb-bantar inte utan han försöker sakta men säkert lära sig att äta rätt, lagom och att det är okej att njuta ibland, men inte alltid. 


jag läste förra veckan att nästan halva Sveriges befolkning är överviktiga!!  Det tror jag dels beror på att vi tillåter oss äta för mycket skit och vi gör det i princip varje dag. Sen försöker vi kompensera det med att hårdbanta och det vet vi ju alla att det inte hjälper. Man måste äta varierat och se till att man får i sig det man behöver istället för det man vill ha. visste ni att näringen i maten är inte alls samma som för ca 30 år tillbaka. Nu för tiden är kosttillskott nödvändigt för att kroppen ska må bra. Skrämmande men sant. 


Själv har jag alltid varit kräsen när det gäller mat och socker har varit min bästa och värsta vän. Jag har kämpat hela mitt vuxna liv mot sockerberoendet och det är fortfarande jobbigt. Men när jag fick min dotter så ville jag verkligen inte att hon skulle bli som mig. Trots att hon oxå är kräsen när det gäller mat så väljer hon oftast det bättre alternativet när hon får välja. Igår var vi hos hennes farmor och hon kunde välja mellan kärleksmums och gurka. Hon tog först kärleksmumsen men la snabbt tillbaka den å valde gurkan istället. Då blir man glad som mamma. Hon vill alltid ha vatten istället för saft eller juice vilket är ännu en fröjd för mig. Ibland blir Tobbe arg på mig för att jag ger henne typ ärtor innan maten för då äter hon inte upp maten. Jag däremot är väldigt nöjd om hon äter ärtor och inte så mycket mat, vilket väldigt ofta är pasta då hon typ inte äter nått annat i kolhydratsväg. Det är väl egentligen Tobbe oxå men han tänker att maten är viktig men glömmer bort att ärtor är en del av maten. 


Själv har jag fått i mig mycket mer grönsaker den sista tiden. För snart kommer ju Ebba upptäcka att jag inte äter så mycket av det och kommer inte heller vilja ha. Och jag vill aldrig att hon ska sluta äta grönsaker!! Så även om man inte är så förtjust i grönsaker så ät dem när dina barn är med. Uppfostra nästa generation att äta nyttig mat så slipper de bli överviktiga och vi kan stoppa de dåliga siffrorna. 


Så dagens tips: sluta med ursäkterna! Tänk själv på vem du försöker övertyga när du kommer på ursäkt efter ursäkt varför du inte ska göra sånt som är bra för dig..







 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Tid

Av Angelina Söderström - 6 januari 2023 17:54

Varje minut flyger förbi. Timmarna går fort. Dagarna försvinner. I min hjärna gör jag massor av saker och springer runt stressad, men min kropp är still. Jag är tyst, men i mitt huvud skriker jag. Precis som Rose i Titanic känns det som om ja...

Av Angelina Söderström - 30 december 2022 20:22

Hjärtat dunkar hårt. Tung andning. Ont i magen. Halsbränna. Tankarna rusar omkring i huvudet. Så mycket som behöver göras, men kroppen lyder inte. Kan inte sitta still, men orkar inte göra något. Varför kan jag inte bara göra det jag måste och sl...

Av Angelina Söderström - 3 oktober 2018 06:29


Förra veckan fick jag ett mms från min man Tobbe. Ingen text bara en bild. Jag börjar fråga om han va inblandad och om han hade kört. Han va inblandad i en seriekrock som medpassagerare. Han va oskadd men hade känningar i axlar och lite nacke. Han ...

Av Angelina Söderström - 24 september 2018 08:40

I helgen har jag haft mamma på besök. Det var verkligen något jag behövde. Min mamma ger mig alltid positiv energi och det är en av anledningarna varför hon är min största förebild. Vi hade planerat att gjuta betongfat med rabarberblad, vilket vi...

Av Angelina Söderström - 2 september 2018 22:35


Jag har ofta svårt att hitta balans i allt jag gör. Jag fastnar i något och hela min värld snurrar runt just det som jag tycker är intressant för tillfället. Det finns oxå vissa saker som jag återkommer till utan att ens fatta varför. Det är som min ...

Presentation


Min blogg är för dig som vill komma i form eller bara läsa om andra som gör det ;)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Har du några nyårslöften?
 Ja självklart! Jag ska bli superfit i år
 Nej sånt funkar inte för mig
 Nja mer mål än nyårslöften
 Ja men jag brukar aldrig hålla dom

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards